درمان ریشه دندان

درمان ریشه

دندان مرکب از يک ساختمان سختي است که بافت نرم زنده اي را احاطه کرده است . اين قسمت نرم مرکزی ، پالپ ( در اصطلاح عاميانه ، عصب ) نام دارد که شامل سلول ها ، عروق خونی و اعصاب می باشد. اندودونتيکس شاخه اي از علم دندانپزشکی است که وظيفه تشخيص و درمان پالپ های آماسی و بيمار شده را به عهده دارد.

در این منطقه علاوه بر عصب، عروق خونی نیز قرار دارد. وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه گردد، دندانپزشک برای نجات دندان ، درمان ریشه ( عصب کشی )می نماید . دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی ، دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد .

با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل ، اعصاب و عروق خونی ریشه را خارج کرده، دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر گردد . سپس کانال ریشه شستشو داده می شود. پس از خشک کردن ، کانال ریشه با مواد مخصوص کامل پر شده و تاج دندان بازسازی می شود. چون معمولا سطح وسیعی از تاج دندان تحلیل رفته است ، با استفاده از پین های مخصوص استحکام تاج بیشتر می گردد .

درمان بيماري ها و صدمات پالپ و بافت های اطراف ريشه مرتبط با پالپ می باشد. درمان پالپ دندان با نام های روت کانال ، اندو ، عصب کشي و… شناخته مي شود

بيان اينکه دنداني احتياج به معالجه ريشه دارد و يا به اصطلاح عاميانه عصب کُشي يا عصب کِشي شود در بسياري از بيماران ايجاد هراس و اضطراب مي کند و اغلب ترس آنها ناشي از مطالب نادرستي است که در اين زمينه شنيده اند.

بسياري از بيماراني که جهت خلاصي از درد فوراً اقدام به کشيدن آن نموده اند ، بعداً پشيمان شده و آرزو مي کنند که اي کاش با معالجه ريشه ، دندان را نجات داده بودند. خصوصاً آنهايي که جهت جايگزيني آن دندانها با پروتزهای ثابت از هزينه گران اين خدمات آگاهي مي يابند.

معالجه ريشه دندان (Rt canal Therapy )

لابد همه اين ضرب المثل که مي گويد : دنداني را که درد مي کند بايد کشيد را شنيده ايد . ما هم بسيار شنيده ايم، ولي بايد توجه داشت که سابقه اين ضرب المثل مربوط به زماني است که علم دندانپزشکي وجود نداشته و افرادي بي صلاحيت مثل سلماني ها عهده دار امور دندانپزشکي بودند .

دندانپزشکان امروزي نه تنها درد را از بين برده ، بلکه باعث تگهداري دندان ها در دهان مي شوند . از گذشته اي نه چندان دور تا بحال، عامه مردم لفظ عصب کُشي يا عصب کِشي را بجاي معالجه ريشه دندان بکار مي برند که چندان صحيح نبوده و آنچه که باعث رواج و شايع شدن اين اصطلاحات شده، تصور مردم با توجه به از بين رفتن درد دندان بدنبال معالجه ريشه مي باشد. قسمت سخت دندان تشکيل شده از ميناـ عاج و سمان، که بافت نرمي را در داخل و وسط دندان بنام پالپ، احاطه کرده اند.

تعريف Rt canal Therapy :

اين عنوان از سه کلمه Rt به معناي ريشه ، و Canal به معناي مجرا و Therapy به معني معالجه تشکيل شده که مفهوم کلي آن معالجه مجراي ريشه دندان مي باشد و شاخه اي از دندانپزشکي است که شامل دانش و اعمالي است که به معالجه و حفظ ريشه دندان مي پردازد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه

•  تا ۲ ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری شود.
  • تا ۲۴ ساعت از سمت دیگر دهان ، برای خوردن غذا استفاده شود.
  • آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.
  • به علت شکننده بودن دندان عصب کشی شده، احتمال نیاز به روکش زیاد می باشد ، لذا قـبل از روکـش با احـتیاط از دنـدان استفاده شـود.
  • شایان ذکر است که همه درمان های پزشکی با درصدی از شکست همراه است ، که به علت شرایط خاص این درمان، این درصد تقریبا بالا میباشد.
  • برای چند روز پس از اتمام درمان (میانگین ۱۰ روز) ممکن است سطح روی دندان کوتاه یا بلند به نظر برسد . بطوریکه ایجاد درد نماید. این دردها در روزهای اولیه ( ۲ تا ۳ روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود، ضرباندار و حساسیت دندان خود را نشان می دهد. پس از این مدت به تدریج کمتر شده و در نهایت کاملا از بین می رود .