درمان ریشه دندان

دندان مرکب از يک ساختمان سختی است که بافت نرم زنده اي را احاطه کرده است . اين قسمت نرم مرکزی ، پالپ ( در اصطلاح عاميانه ، عصب ) نام دارد که شامل سلول ها ، عروق خونی و اعصاب می باشد . اندودونتيکس شاخه ای از علم دندانپزشکی است که وظيفه تشخيص و درمان پالپ های آماسی و بيمار شده را به عهده دارد .

در این منطقه علاوه بر عصب ، عروق خونی نیز قرار دارد . وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه گردد ، دندانپزشک برای نجات دندان ، درمان ریشه ( عصب کشی ) می نماید . دندانپزشک با استفاده از تزریق موضعی ، دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد .

با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل ، اعصاب و عروق خونی ریشه را خارج کرده ، دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر گردد . سپس کانال ریشه شستشو داده می شود. پس از خشک کردن ، کانال ریشه با مواد مخصوص کامل پر شده و تاج دندان بازسازی می شود . چون معمولا سطح وسیعی از تاج دندان تحلیل رفته است ، با استفاده از پین های مخصوص استحکام تاج بیشتر می گردد .

درمان ریشه

درمان بيماری ها و صدمات پالپ و بافت های اطراف ريشه مرتبط با پالپ می باشد. درمان پالپ دندان با نام های روت کانال ، اندو ، عصب کشی و… شناخته می شود

بيان اينکه دندانی احتياج به معالجه ريشه دارد و يا به اصطلاح عاميانه عصب کُشی يا عصب کِشی شود در بسياری از بيماران ايجاد هراس و اضطراب می کند و اغلب ترس آنها ناشی از مطالب نادرستی است که در اين زمينه شنيده اند.

بسياری از بيمارانی که جهت خلاصی از درد فوراً اقدام به کشيدن آن نموده اند ، بعداً پشيمان شده و آرزو می کنند که ای کاش با معالجه ريشه ، دندان را نجات داده بودند. خصوصاً آنهايی که جهت جايگزينی آن دندانها با پروتزهای ثابت از هزينه گران اين خدمات آگاهی می يابند.

معالجه ريشه دندان (Rt canal Therapy )

لابد همه اين ضرب المثل که می گويد : دندانی را که درد می کند بايد کشيد را شنيده ايد . ما هم بسيار شنيده ايم، ولی بايد توجه داشت که سابقه اين ضرب المثل مربوط به زمانی است که علم دندانپزشکی وجود نداشته و افرادی بی صلاحيت مثل سلمانی ها عهده دار امور دندانپزشکی بودند .

دندانپزشکان امروزی نه تنها درد را از بين برده ، بلکه باعث نگهداری دندان ها در دهان می شوند . از گذشته ای نه چندان دور تا بحال، عامه مردم لفظ عصب کُشی يا عصب کِشی را بجای معالجه ريشه دندان بکار می برند که چندان صحيح نبوده و آنچه که باعث رواج و شايع شدن اين اصطلاحات شده ، تصور مردم با توجه به از بين رفتن درد دندان بدنبال معالجه ريشه می باشد. قسمت سخت دندان تشکيل شده از مينا  عاج و سمان، که بافت نرمی را در داخل و وسط دندان بنام پالپ ، احاطه کرده اند .

تعريف Rt canal Therapy :

اين عنوان از سه کلمه Rt به معنای ريشه ، و Canal به معنای مجرا و Therapy به معنی معالجه تشکيل شده که مفهوم کلی آن معالجه مجرای ريشه دندان می باشد و شاخه ای از دندانپزشکی است که شامل دانش و اعمالی است که به معالجه و حفظ ريشه دندان می پردازد .

مراقبت های بعد از درمان ریشه

:..:        تا ۲ ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری شود.

:..:        تا ۲۴ ساعت از سمت دیگر دهان ، برای خوردن غذا استفاده شود.

:..:        آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.

:..:        به علت شکننده بودن دندان عصب کشی شده، احتمال نیاز به روکش زیاد می باشد ، لذا قـبل از روکـش با احـتیاط از دنـدان استفاده شـود.

:..:        شایان ذکر است که همه درمان های پزشکی با درصدی از شکست همراه است ، که به علت شرایط خاص این درمان، این درصد تقریبا بالا میباشد.

:..:        برای چند روز پس از اتمام درمان (میانگین ۱۰ روز) ممکن است سطح روی دندان کوتاه یا بلند به نظر برسد . بطوریکه ایجاد درد نماید. این دردها در روزهای اولیه ( ۲ تا ۳ روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود، ضرباندار و حساسیت دندان خود را نشان می دهد. پس از این مدت به تدریج کمتر شده و در نهایت کاملا از بین می رود .